Penggunaan teknologi moden
dalam proses kerja adalah satu langkah yang penting bagi meningkatkan produktiviti selaras dengan Teras Strategik II - Memantapkan Keupayaan dan Kebolehan Koperasi (DKN 2011-2020). Teknologi bukan sahaja merujuk kepada mesin- mesin atau peralatan elektronik seperti komputer, mesin taip
elektrik atau mesin faksimili tetapi juga merangkumi pengetahuan dan kaedah - kaedah bekerja yang saintifik.
Melalui penggunaan teknologi,
sesetengah proses kerja dapat diautomasi
atau dimekanisasikan. Dengan cara ini kerja-kerja dapat dijalankan dengan
cepat, murah, di samping meningkatkan kualitinya. Selain daripada itu, sesetengah
kerja yang dahulunya dijalankan oleh manusia secara manual, boleh diambilalih
oleh mesin. Ini akan membantu mengatasi masalah kecacatan output yang
disebabkan oleh kecuaian atau kelemahan manusia. Sebagai strategi meningkatkan
produktiviti, jabatan/pejabat/koperasi hendaklah mengkaji kesesuaian untuk
mengautomasi atau memekanisasi proses-proses kerja yang mereka jalankan.
Program mekanisasi boleh ditumpukan
kepada kerja-kerja yang bercorak pemprosesan dan rutin seperti penyediaan bil,
resit kutipan hasil, penyediaan surat notis atau pengeluaran borang-borang
rasmi yang seragam. Kerja-kerja seperti ini sesuai dilakukan oleh mesin kerana
tidak melibatkan keputusan-keputusan pengurusan yang penting. Program automasi pula, khususnya
yang berasaskan komputer, boleh ditumpukan kepada pengendalian sistem maklumat.
Ini termasuk sistem maklumat bagi tujuan pengurusan, perancangan, kawalan
kewangan, penyelenggaraan inventori dan sebagainya.
Justeru, kriteria-kriteria
penggunaan teknologi moden dalam meningkatkan produktiviti dan keberkesanan selaras
dengan
Teras Strategik
II: Memantapkan Keupayaan Dan Kebolehan Koperasi (DKN 2011-2020) adalah seperti
berikut:
- Pengunaan teknologi moden/mesin mengendalikan aktiviti/projek koperasi contohnya dalam menghasilkan produk keluaran koperasi seperti minuman dan makanan termasuk pembungkusan (packaging);
- Sistem pengurusan seperti pembiayaan, Ar-Rahnu dan operasi perniagaan (Point of Sales); dan
- Sistem pengurusan rekod perakaunan dan rekod-rekod lain serta berupaya menjana akaun pengurusan atau deraf penyata kewangan.
No comments:
Post a Comment